PSíK

Správa počítačové Karlov a centrálního informačního uzlu

Nástroje pro tento web


merlin:inner-user

Mám poštu někde jinde na Karlově

Tato stránka shrnuje informace pro uživatele, kteří mají svojí elektronickou poštu umístěnou někde na katedrálním serveru, kde si ji čtou a odkud ji posílají. I těchto uživatelů se týkají některé aspekty spojené s průchodem zpráv přes server Merlin, který zpracovává veškerý e-mailový provoz směřující z a do naší domény, karlov.mff.cuni.cz.

Prý nějaké maily nemohou přijít. Jak je to doopravdy?!?

Je to pravda, ne každý mail, který se tváří, že bych chtěl k nám, přijmeme. Důvody jsou především ve snaze omezit příliv nevyžádané pošty a virů. Limity (vybrané) jsou následující:

  • maximální velikost jednoho mailu (dovnitř i ven) je 20 MB (20971520 bajtů)
  • všechny maily se kontrolují antivirovým programem, pokud obsahují virus, nejsou vůbec přijaty k doručení (ani dovnitř, ani ven); (pokus o odeslání viru zevnitř je navíc zachycen, nahlášen a zkoumán)
  • každý mail menší než 1 MB (1048576 bajtů) je hodnocen na znaky nevyžádané pošty, výsledek tohoto hodnocení je doplněn do hlavičky mailu, pokud je dosaženo skóre tři a vyšší; pokud mail dosáhne skóre 16, je odmítnut
  • pro doručující server musí existovat možnost, jak na něj poslat poštu, tj. musí mít tzv. mx záznam, pokud je to server, pro který přijímáme poštu, musí být i uživatel mezi akceptovanými, tj. těmi, kterým lze doručit poštu

Tato pravidla platí pro maily procházející doménou karlov.mff.cuni.cz, pokud mail prochází též přes servery na Malé Straně (typicky maily na adresy jméno.příjmení@mff.cuni.cz), uplatňují se navíc pravidla, která mají v moci tamní správci, a která se mohou lišit od pravidel uplatňovaných u nás.

Jak je to s nevyžádanou poštou? Už ji nechci ani vidět!

Každý mail (menší než 1 MB) je zpracováván programem SpamAssassin, který za každou podezřelou vlastnost, která se obvykle vyskytuje v nevyžádané poště, zvýší mailu tzv. skóre. Čím vyšší skóre, tím větší je pravděpodobnost, že jde o nevyžádanou zprávu (spam, junk, …).

Pokud je dosažené skóre vyšší než 3, doplní se do zprávy hlavička X-Spam-Score: cislo (+++) provided by PSiK, kde počet znaků + odpovídá celočíselné části dosaženého skóre. Tuto hlavičku pak lze použít pro automatické třídění příchozích zpráv do složek podle toho, jak moc je zpráva nevyžádaná. Jako výchozí hraniční skóre je autory doporučováno 5.0 (více ⇒ spam, méně ⇒ normální pošta). Individuálně lze po čase vybrat i vyšší či menší hodnotu, velkou roli hraje typ korespondence, jakou dostáváte (např. diskuzní skupiny ).

Je třeba mít na paměti, že jde především o pravděpodobnost, zda zpráva je či není spam, je proto velmi vhodné maily označené jako spam před smazáním průběžně kontrolovat, zda se v mezi nimi nevyskytuje nějaký důležitý mail.

Chci si třídit spam, ale nemůžu podle hlaviček, co s tím?

Některé programy (např. Pegasus Mail) neumožňují automaticky zatřiďovat poštu podle libovolných hlaviček, např. té „naší“: X-Spam-Score. V tom případě se na nás důvěrou obraťte, pro jednotlivé uživatele můžeme aktivovat přidávání skóre do Předmětu (Subject) zprávy.

Tady je chyba! Kam ji mám nahlásit?!?

Každé nahlášení chyby má smysl. Budeme se tím zabývat a buď dokážeme problém odstranit, nebo Vám poradíme, jak se s tím vypořádat, na koho se obrátit. Obraťte se na nás e-mailem nebo přes kontaktní formulář.

Líbí se mi výhody, které mají uživatelé Merlina, chci je také!

Jaké jsou ty „výhody“? Především:

  • zabezpečený přístup odkudkoli (IMAP přes SSL, webmail (SSL), autorizované SMTP (SSL))
  • maily jsou uložené na serveru, takže jsou odevšad vidět všechny ve všech složkách
  • stav kvóty je kdykoli vidět
  • pravidelně zálohovaná data
  • transparentní antivirus a antispam
  • možnost automatického třídění pošty přímo na serveru

Přejít „k nám“ je docela jednoduché, stačí nás kontaktovat a je to. Můžeme poradit i s přenosem mailů z původního působiště na Merlina.

Jak je to celé udělané?

Veškerá elektronická pošta, která směřuje do domény karlov.mff.cuni.cz (přijímáme e-maily i pro jiné poštovní domény, než ty, které obsahují karlov, ale maily vědí, že mají směřovat k nám) je nejprve zkontrolována podle vstupních pravidel, zda ji vůbec chceme přijmout (neobsahuje virus, není to evidentní nevyžádaná pošta, zda je pro uživatele, který je „za námi“). Poté, co je přijata na Merlina, je buď uložena do příchozí pošty uživatele, který má poštu uloženou rovnou na Merlinovi, nebo je předána dál na cílový poštovní server někde uvnitř v doméně. Pokud zpráva zůstává na Merlinovi, uživatel k ní má přístup prostřednictvím protokolu IMAP (zabezpečený prostřednictvím SSL), nebo pomocí www rozhraní, tzv. webmail.

Odesílání probíhá podobně. Poštovní servery uvnitř domény odchozí poštu předávají serveru Merlin (alespoň by měly), a ten sám pozná, komu má příslušnou poštu zkusit dodat. Uživatelé, kteří mají na Merlinovi účet dodávají poštu také přímo na Merlina a ten se s nimi v duchu svých pracovních povinností vypořádá.

merlin/inner-user.txt · Poslední úprava: 7. 05. 2018 10:17 autor: Tomáš Drbohlav

Nástroje pro stránku