Tato stránka shrnuje informace pro uživatele, kteří mají svojí elektronickou poštu umístěnou někde na katedrálním serveru, kde si ji čtou a odkud ji posílají. I těchto uživatelů se týkají některé aspekty spojené s průchodem zpráv přes server Merlin, který zpracovává veškerý e-mailový provoz směřující z a do naší domény, karlov.mff.cuni.cz
.
Je to pravda, ne každý mail, který se tváří, že bych chtěl k nám, přijmeme. Důvody jsou především ve snaze omezit příliv nevyžádané pošty a virů. Limity (vybrané) jsou následující:
Tato pravidla platí pro maily procházející doménou karlov.mff.cuni.cz
, pokud mail prochází též přes servery na Malé Straně (typicky maily na adresy jméno.příjmení@mff.cuni.cz
), uplatňují se navíc pravidla, která mají v moci tamní správci, a která se mohou lišit od pravidel uplatňovaných u nás.
Každý mail (menší než 1 MB) je zpracováván programem SpamAssassin, který za každou podezřelou vlastnost, která se obvykle vyskytuje v nevyžádané poště, zvýší mailu tzv. skóre. Čím vyšší skóre, tím větší je pravděpodobnost, že jde o nevyžádanou zprávu (spam, junk, …).
Pokud je dosažené skóre vyšší než 3, doplní se do zprávy hlavička X-Spam-Score: cislo (+++) provided by PSiK
, kde počet znaků +
odpovídá celočíselné části dosaženého skóre. Tuto hlavičku pak lze použít pro automatické třídění příchozích zpráv do složek podle toho, jak moc je zpráva nevyžádaná. Jako výchozí hraniční skóre je autory doporučováno 5.0 (více ⇒ spam, méně ⇒ normální pošta). Individuálně lze po čase vybrat i vyšší či menší hodnotu, velkou roli hraje typ korespondence, jakou dostáváte (např. diskuzní skupiny ).
Je třeba mít na paměti, že jde především o pravděpodobnost, zda zpráva je či není spam, je proto velmi vhodné maily označené jako spam před smazáním průběžně kontrolovat, zda se v mezi nimi nevyskytuje nějaký důležitý mail.
Některé programy (např. Pegasus Mail) neumožňují automaticky zatřiďovat poštu podle libovolných hlaviček, např. té „naší“: X-Spam-Score
. V tom případě se na nás důvěrou obraťte, pro jednotlivé uživatele můžeme aktivovat přidávání skóre do Předmětu (Subject) zprávy.
Každé nahlášení chyby má smysl. Budeme se tím zabývat a buď dokážeme problém odstranit, nebo Vám poradíme, jak se s tím vypořádat, na koho se obrátit. Obraťte se na nás e-mailem nebo přes kontaktní formulář.
Jaké jsou ty „výhody“? Především:
Přejít „k nám“ je docela jednoduché, stačí nás kontaktovat a je to. Můžeme poradit i s přenosem mailů z původního působiště na Merlina.
Veškerá elektronická pošta, která směřuje do domény karlov.mff.cuni.cz
(přijímáme e-maily i pro jiné poštovní domény, než ty, které obsahují karlov
, ale maily vědí, že mají směřovat k nám) je nejprve zkontrolována podle vstupních pravidel, zda ji vůbec chceme přijmout (neobsahuje virus, není to evidentní nevyžádaná pošta, zda je pro uživatele, který je „za námi“). Poté, co je přijata na Merlina, je buď uložena do příchozí pošty uživatele, který má poštu uloženou rovnou na Merlinovi, nebo je předána dál na cílový poštovní server někde uvnitř v doméně. Pokud zpráva zůstává na Merlinovi, uživatel k ní má přístup prostřednictvím protokolu IMAP (zabezpečený prostřednictvím SSL), nebo pomocí www rozhraní, tzv. webmail.
Odesílání probíhá podobně. Poštovní servery uvnitř domény odchozí poštu předávají serveru Merlin (alespoň by měly), a ten sám pozná, komu má příslušnou poštu zkusit dodat. Uživatelé, kteří mají na Merlinovi účet dodávají poštu také přímo na Merlina a ten se s nimi v duchu svých pracovních povinností vypořádá.